Moje Kulinarne Rozterki

niedziela, 6 października 2013

Tarta z figami, wędzoną szynką i kozim serem.

 
Jesień zawsze skłania mnie ku refleksjom. Wspominam ludzi, których już nie ma wśród nas. Bardzo ważną osobą w moim życiu był dziadek. Bardzo przeżyłam jego stratę. Urodził się we Francji, jednak płynęła w nim polska krew. W wieku 23 lat przyjechał do Polski, poznał moją babcię i został w kraju już do końca swoich dni. Przyjeżdżając do Polski nie potrafił praktycznie słowa powiedzieć po polsku, jeszcze jako starszy człowiek miał problem z odmianą niektórych słów:).
W każdym razie to właśnie dziadziuś zaraził mnie miłością do Francji, a zwłaszcza do francuskiej kuchni, o czym już pisałam w którymś z wcześniejszych postów.
Uwielbiał przede wszystkim steki, krwiste steki, podane z sałatą z prawdziwym francuskim winegretem, a także wszelkiego rodzaju tarty, zwłaszcza te wytrawne, ale tartą Tatin też nie pogardził.
Pamiętam, że bardzo często, kiedy odwiedzałam dziadków, dostawałam choć kawałek zachomikowany specjalnie dla mnie. Do tego szklaneczka mojego ukochanego napoju diabolo na bazie wody sodowej i syropu miętowego. Uwielbiałam te popołudnia, siadałam z moimi smakołykami u dziadziusia w pokoju i rozmawialiśmy godzinami o gwiazdach, zwierzętach i wszystkich nurtujących mnie rzeczach. Muszę przyznać, że żadna tarta nie smakuje już tak jak wtedy.
Niemniej chciałam Wam zaproponować tartę z figami, kozim serem i szynką wędzoną. Idealna na lekką, elegancką kolację przy kieliszku dobrego wina.

Tarta z figami, wędzoną szynką i kozim serem.

Składniki na kruche ciasto:
- 300g mąki pszennej,
- 180g zimnego masła,
- płaska łyżeczka soli,
- łyżka stołowa oliwy,
- żółtko,
- 2,3 łyżki wody.

Składniki na nadzienie:
- 200ml śmietany słodkiej 12%,
- 2 jajka,
- 1/2 łyżeczki startej gałki muszkatołowej,
- 1/2 łyżeczki tymianku,
- 1/2 łyżeczki cząbru,
- odrobina płatków chilli,
- sól i pieprz do smaku,

- kilka świeżych fig,
- kilka plastrów szynki delikatnie wędzonej,
- 150g twardego sera koziego.

Przygotowanie:
1. Mąkę przesiewamy na stolnice, dodajemy pokrojone w kostkę dobrze schłodzone masło. Za pomocą noża lub specjalnego siekacza do ciasta siekamy masło razem z mąką. Następnie dodajemy sól, żółtko i łyżkę oliwy. Wszystko szybkimi ruchami wyrabiamy, w razie potrzeby dolewamy po jednej łyżce wody, aż do uzyskania jednolitego ciasta odchodzącego od rąk.
2. Wyrobione ciasto zawijamy w folię spożywczą i wkładamy lodówki na 45 minut.
3. Śmietanę łączymy z roztrzepanymi jajkami, dodajemy tymianek, cząber, płatki chilli, świeżo startą gałkę muszkatołową oraz sól, pieprz do smaku.
4. Ciastem wyklejamy formę do tarty, nakłuwamy widelcem i wstawiamy do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni na ok. 25-30minut. Formę możemy wcześniej wysmarować masłem i obsypać bułką tartą. Możemy również na ciasto wyłożyć papier do pieczenia i obciążyć je fasolą.
5. Na upieczony spód tarty układamy plasterki fig, plasterki szynki wędzonej, oraz grubiej pokrojone plastry sera koziego. Ser kozi jest dość słony, więc uważajmy z dosalaniem pozostałych elementów dania.
6. Całość zalewamy śmietaną z jajkami i przyprawami.
7. Tartę zapiekamy przez ok. 30minut. Gotową dekorujemy na przykład listkami świeżej bazylii.






Smacznego popołudnia Kochani !!!!

 

Przepis zgłaszam do konkursu Moje Smaki z Michelem Moranem.
Zapraszam również do zapoznania się z pierwszą książką Michela Morana – znakomitego kucharza, pasjonata gotowania i jurora „MasterChefa”:  http://muza.com.pl/product.php?id_product=1470

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz