Moje Kulinarne Rozterki

sobota, 20 lipca 2013

Smaki lata - Pierożki z jagodami i śmietaną


Sezon na jagody trwa i dlatego wreszcie sama postanowiłam z niego skorzystać. Wszyscy dookoła raczą mnie opowieściami o plackach z jagodami, drożdżówkach i pierogach, a u mnie na blogu nastąpiła posucha, nie tylko jagodowa, ale ogólnie kulinarna.
Oczywiście mam na to usprawiedliwienie, niemniej obiecuję, iż ostro biorę się do pracy nad blogiem i nad nowymi przepisami.
Dlatego na początek przedstawiam przecudowne pierogi z jagodami, w końcu jak wszyscy to wszyscy:)

Pierogi z jagodami i śmietaną to zdecydowanie letnie smaki mojego dzieciństwa. Zawsze wyczekiwałam starszej Pani, która stawała przed furtką naszej działki z koszykiem wypełnionym słoikami, a w nich świeżo zebrane jagody. Mama kupowała od razu kilka słoików, część na pierogi, a część od razu do zjedzenia ze śmietaną i cukrem. Nie wiem czy właśnie nie te najprostsze smaki nie sprawiły, że tak pokochałam gotowanie. Te smaki przypominają mi chwile szczęścia i beztroski. Chwile spędzone z rodziną, z ludźmi, których już dziś nie ma wśród nas. I choć tak wiele zmieniło się od tamtych czasów, to smak pierogów z jagodami pozostał ten sam, niezmienny....

Pierogi z jagodami i śmietaną

Składniki na ciasto:
- 700g mąki pszennej,
- 5 łyżek śmietany lub gęstego jogurtu,
- 2-3 łyżki oleju rzepakowego,
- 2 jajka,
- niepełna szklanka gorącej wody,
- szczypta soli.

Pozostałe składniki:
- 350g świeżych jagód,
- śmietana kremowa,
- łyżka cukru,
- opcjonalnie łyżka esencji waniliowej.

Przygotowanie:
1. Jagody opłukujemy i pozostawiamy na sitku, aby dobrze odciekły.
2. Mąkę przesiewamy na stolnicę lub blat. Na środku robimy w mące zagłębienie, wbijamy dwa jajka, dodajemy śmietanę, olej oraz szczyptę soli.
3. Wszystko najpierw mieszamy łyżką, a następnie stopniowo, dodając wodę zagniatamy.
4. Zagniatamy do momentu, kiedy uzyskamy gładkie ciasto.
5. Ciasto zawijamy w folię spożywczą i odkładamy do lodówki na ok. 30 minut.
6. Ciasto dzielimy na części, stolnicę podsypujemy mąką, wykładamy jedną część i rozwałkowujemy na niezbyt gruby placek.
7. Szklanką wycinamy krążki. Na środek każdego krążka nakładamy łyżeczkę jagód. Pierożki dokładnie zlepiamy, formując ładną falbankę.
6. Pierogi układamy na podsypanym mąką blacie i zakrywamy czystą ściereczką.
7. Pierożki wkładamy na wrzącą osoloną wodę. Można dodać łyżkę oliwy do wody, żeby pierogi się nie sklejały. Od momentu wypłynięcia pierogów, gotujemy ok. 3-5 minut, w zależności od grubości ciasta.
8. Podajemy ze śmietaną wymieszaną z cukrem i esencją waniliową.






Smacznej soboty Moi Drodzy !!!!


Jagodowo Nam edycja 5!

3 komentarze:

  1. Pyszności! Dziś będę miała jagody i też planuje pierogi :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam gorąco, są przepyszne, a wcale nie wymagają aż tak dużo pracy jakby mogło się wydawać:)

      Usuń
  2. mniam, ale żółciutkie ciasto!:)
    Pozdrawiam i dziękuję za udział w Jagodowo Nam 5!

    OdpowiedzUsuń