Moje Kulinarne Rozterki

sobota, 30 marca 2013

Barszczyk biały na domowym zakwasie :)


Kochani, przyszedł czas Wielkanocy, czas mazurków, serników, pieczonych mięs i oczywiście białego barszczu. U mnie w domu to on zawsze królował na naszym stole. Nie wyobrażam sobie, aby nie zjeść w sobotnie popołudnie, po poświeceniu koszyczka, barszczyku z kiełbaską, jajkiem i ziemniakami. W tym roku przeżywam swoje debiuty, i tak jak wczoraj przedstawiłam Wam przepis na mój pierwszy pasztet, tak dziś chciałam pochwalić się moim pierwszym barszczem na domowym zakwasie. Muszę przyznać, że nigdy nie robiłam zakwasu, nigdy go nie próbowałam ani nigdy go nie używałam. W związku z czym nie miałam zielonego pojęcia jak powinien wyglądać, a tym bardziej jak powinien smakować. 
Nie ukrywam, że jestem z niego bardzo dumna i jego smak naprawdę mnie zadziwił. Nigdy więcej nie sięgnę w sklepie po barszcz w torebce czy po zakwas w butelce, który podobno często jest zakwaszany octem.
Kochani przedstawiam Wam bardzo prosty przepis na zakwas na barszcz biały, dzięki któremu Wasz barszcz będzie naprawdę wyjątkowy:)

Składniki na zakwas:
- 2 szklanki mąki pszennej razowej,
- 1 litr ciepłej wody,
- 3 listki laurowe,
- 5 ziaren ziela angielskiego,
- 5 ziaren czarnego pieprzu,
- 3 ząbki czosnku,
- czubata łyżka majeranku,
- skórka z razowego chleba.

Przygotowanie:
Do wysokiego szklanego słoika lub kamionkowego naczynia wsypujemy mąkę, dodajemy zmiażdżone ząbki czosnku, skórkę chleba oraz wszystkie przyprawy. Całość zalewamy litrem ciepłej, przegotowanej wody. Uważajmy tylko, aby woda nie była za gorąca, powinna być po prostu ciepła:)
Słoik przykrywamy pokrywką albo gazą. 



Po około trzech dniach zakwas jest gotowy do użycia, można go przelać do butelki, ale ja zużyłam cały słoik na dość duży garnek zupy.

Składniki na barszcz biały:
- 1 kg surowej białej kiełbasy,
- skórka od boczku,
- włoszczyzna ( 3 duże marchewki, 2 pietruszki, większy kawałek selera, por),
- zakwas na biały barszcz,
- 2,3 ząbki czosnku,
- 2 listki laurowe,
- 5-6 ziaren ziela angielskiego,
- 6-7 ziaren pieprzu czarnego,
- 3 czubate łyżki chrzanu staropolskiego,
- 150 ml śmietany,
- sól, pieprz.

Przygotowanie:
Gotujemy wywar z kiełbasy, boczku, warzyw i przypraw. W czasie gotowania należy dokładnie zebrać szumowiny. Strasznie nie lubię tego robić, ale niestety jest to konieczne. Wywar powinien gotować się minimum ok 45 minut, najlepiej jednak, żeby na malutkim gazie gotował się 1,5 godziny. Pod koniec gotowania doprawić do smaku solą lub vegetą. Zdejmujemy z gazu, odcedzamy warzywa i kiełbasę, a wywar przecedzamy przez sito. Dolewamy zakwas, doprawiamy chrzanem i gotujemy jeszcze przez ok. 10 minut. Zdejmujemy z gazu, zaprawiamy śmietaną i doprawiamy majerankiem.
Ja swój barszczyk podałam z ziemniakami, marchewką, jajkiem i oczywiście z białą kiełbaską. 






Kochani życzę Wam spokojnych, radosnych i mimo wszystko wiosennych Świąt. Cieszcie się czasem spędzonym z najbliższymi, a te wyjątkowe chwile uczcijcie pysznym jedzeniem.

Smacznych Świąt Wielkanocnych:)

5 komentarzy:

  1. Bardzo fajny przepis. Oczywiście gratulacje. Taki domowy zakwas na pewno zmienia zupełnie smak zupy.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ηello it's mе, I ɑm alsо visiing tɦiѕ site daily,
    thіs web sit is genuinely good and thе viewers arе really sharinng pleasant tɦoughts.


    Hегe іs my webpage :: Nabisco Coupons Printable 2012

    OdpowiedzUsuń
  3. I every time spent my half an hour to read this website's articles or reviews daily along with a cup of coffee.


    Take a look at my blog post - ecig brands

    OdpowiedzUsuń
  4. What's up, I want to subscribe for this weblog to take
    latest updates, thus where can i do it please assist.



    Feel free to surf to my web blog: Cartier Love Ring Replica

    OdpowiedzUsuń
  5. Hey there, I think your site might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Opera, it looks fine
    but when opening in Internet Explorer, it has some
    overlapping. I just wanted to give you a quick heads up!
    Other then that, fantastic blog!

    Here is my site best laser hair removal center Laguna Niguel review

    OdpowiedzUsuń